لذت بازی کردن روی PC یا لپ‌تاپتان می‌تواند با لگ زدن و کند شدن نابود شود. موقعیتی که اکثر PC گیمرها با آن آشنا هستند. اینجاست که برنامه‌های مخصوص بهینه‌سازی و راندمان بهتر بازی‌ها، خود را نشان می‌دهند. این برنامه‌ها، PC شما را برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها بهینه می‌کنند و تجربه‌شان را به مراتب ارتقا می‌دهند. در این سری راهنمای ویجیاتو، می‌خواهیم چند برنامه کاربردی و محبوب جهت بهینه‌سازی کامپیوترتان برای بازی کردن معرفی کنیم.

بهینه‌ساز/بوستر بازی چیست؟

بوستر یا بهینه‌ساز بازی، همان طور که از اسمش معلوم است، مخصوص بهبود راندمان فنی بازی‌ها روی PC ها هستند. آن‌ها با مدیریت منابع PC ها، اولویت را به بازی می‌دهند و با بستن برنامه‌های پشت پرده، خالی کردن رم و… فشار اضافی را از روی کامپیوتر بردارند تا بهتر به بازی برسد. اکثر این برنامه‌ها تنها با یک دکمه بین حالت عادی و حالت بازی سوییچ می‌کنند، و حتی برخی هم به صورت خودکار بازی‌ها را تشخیص می‌دهند.

در ادامه، چندتا از بهترین بوسترهایی که می‌توانید استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد.

Advanced System Optimizer – مجانی

به عنوان یک بهینه‌ساز چند کاربردی، Advanced System Optimizer یک برنامه عالی برای تمیز نگه داشتن کامپیوترتان است. کار با این بهینه‌ساز بسیار ساده است و علاوه بر پاک کردن فایل‌های اضافی پی سی، با هر اسکن مطمئن می‌شود که سیستم دچار مشکل نشود. همچنین با آن کاربران می‌توانند به سرعت بین بازی و سایر برنامه‌های خود جابجا شوند، بدون این که ذره‌ای از سرعت کامپیوتر کم شود.

RazerCortex – مجانی

کورتکس یکی از برنامه‌های مورد علاقه ما و کلا گیمرها است. این برنامه تمام برنامه‌هایی که برای GAMING لازم نیستند را می‌بندد و تا حد امکان تمام تمرکز سخت‌افزار را به بازی اختصاص می‌دهد. از دیگر قابلیت‌های برنامه می‌توان به آزادسازی حافظه و RAM، بازگردانی کامپیوتر به حالت قبل از بازی، بالا بردن فریم ریت با مدیریت برنامه‌ها، و غیره اشاره کرد.

WTFAst – پولی

اگر با مشکلاتی همچون لگ زیاد و پینگ بالا مواجهید، WTFAst برنامه مخصوص شماست. این یک برنامه خوش‌ساخت است که تمام تمرکزش را به بهینه‌سازی اینترنت برای بازی اختصاص داده. WTFAst با کاهش پینگ و لگ باعث می‌شود تجربه بسیار بهتری در بازی‌های آنلاین داشته باشید.

Wise Game Booster – مجانی

Wise Game Booster هم برای طراحی ساده و کاربردی‌اش شناخته می‌شود. همچون برنامه‌ای مانند Razer Cortex، این برنامه هم برنامه‌های غیرضروری را می‌بندد و تمام تمرکز سیستم را به بازی اختصاص می‌دهد. بعد از یک اسکن سریع، Wise Game Booster عمل پیشنهادی برای هر پروسه و سرویسی را پیشنهاد می‌دهد.

MSI Afterburner – مجانی

پی سی

یکی از برنامه‌هایی که هر گیمری باید نصب داشته باشد. Afterburner علاوه بر کارهای بالا، یکی از بهترین برنامه‌ها برای اورکلاک کردن نیز به شمار می‌رود. با این برنامه می‌توانید عملکرد تمام قطعات سیستمتان را شخصی‌سازی کنید و دائما بر آن‌ها و اطلاعات دیگری همچون مصرف، ولتاژ و دما نظارت داشته باشید.

IObit Game Booster – مجانی

پی سی

IObit Gamer Booster قطعا به رسیدن به اوج راندمان برای بازیکنان حرفه‌ای کمک می‌کند. این بهینه‌ساز با حذف پروسه‌های به درد نخور و پاکسازی RAM به کامپیوترتان سرعت می‌بخشد. حتی اگر کامپیوتری بسیار قدیمی دارید، IObit Game Booster به اجرای بهتر بازی‌ها کمک به سزایی می‌کند.

Game Fire 6 – پولی

پی سی

در نهایت، لیست بهترین بهینه‌سازهای ما قطعا بدون Game Fire 6 ناقص خواهد بود. این برنامه یک نرم‌افزار کاربردی و قدرتمند است که با یک کلیک راندمان پی سی را شدیدا بالا می‌‎برد. علاوه بر تمام کارهای بالا، این برنامه قابلیت مرتب کردن بازی‌هایشان در یک جا را هم دارد.

منبع: دیجیاتو